Истински крайъгълен камък на музикопсихологията, The Musical Mind на John A. Sloboda, е изключително препоръчително четиво не само за психолози с музикално хоби, но и за всички музиканти (с всичките им/ни психози). Усещането, че някой, който никога не те е виждал и не е контактувал с теб, който дори не подозира за съществуването ти, разбира по-добре от самия теб процесите в главата ти и дори ти ги обяснява пределно ясно, е меко казано неестествено.
Книгата е разделена според отношението към музиката: възприемане - от гледната точка на пълен аматьор, на напреднал любител, както и на професионален музикант; създаване - особено ми допадна яснотата, с която се разграничават импровизация и композиция, както и задълбочения психологически анализ на двете дейности; възпроизвеждане - собствената интерпретация на произведения от "класическия" репертоар, която се изгражда въз основа на исторически традиции и лични творчески импулси.
Книгата е разделена според отношението към музиката: възприемане - от гледната точка на пълен аматьор, на напреднал любител, както и на професионален музикант; създаване - особено ми допадна яснотата, с която се разграничават импровизация и композиция, както и задълбочения психологически анализ на двете дейности; възпроизвеждане - собствената интерпретация на произведения от "класическия" репертоар, която се изгражда въз основа на исторически традиции и лични творчески импулси.
Музиката е разглеждана като изкуство, но и като професия. Проследява се развитието й в различните исторически периоди на западната цивилизация, както и в други култури. Особено внимание е обърнато на ролята й в образованието, по-специално влиянието и значението й за най-малките. Авторът избягва сложна терминология, текстът се чете леко и поне за мен беше изключително увлекателен. Така и не намерих превод на немски, за български не си и представям, че може да има. Смятам, че човек със средно добри познания по английски не би се затруднил.
Книгата завършва с отворен край - факт е, че музиката е лукс, а не необходимост. Човек може да живее и без музика, но възможна ли е цивилизацията ни в този й вид без музика?
Книгата завършва с отворен край - факт е, че музиката е лукс, а не необходимост. Човек може да живее и без музика, но възможна ли е цивилизацията ни в този й вид без музика?
Човек да живее без музика? Май не съм съгласна! :)
ОтговорИзтриванеМузиката не е лукс, а необходимост. Тя е навсякъде около нас, във всякакви форми, и през цялото време. Без музика не можем да живеем, както и без книги, и без много други неща, които уж "не са необходимост".
Поне така мисля аз...
И аз май не съм съгласен с така формулираното си твърдение. :) Идеята е, че музиката не е първа необходимост на човека, така както въздух, вода, храна, подслон... И въпреки това, съзнателно или не, човек има нужда от музика и винаги се стреми към нея.
ОтговорИзтриванеБлагодаря за бележката! :)
Поздрави,
Без музика не става.
ОтговорИзтриванеБез книги става.
Хилядолетия цивилизацията се е развивала без писменост, но музика е имало. Ако можехме да хопнем в една от тези машини на времето съм сигурен че щяхме да се натъкнем на някои много интересни неща от музикална гледна точка.
Много ми е интересно какво точно има да каже Mr. John Sloboda по въпроса за импровизация и композиция, би ли споделил малко(ако можеш да го кондензираш). Вълнувам се понеже други ден ще ходя на концерт на Коцито и неговата група в Съгласие.
поздраж ;-)
Скъпи приятелю, криещ се под безличното "Анонимен" :),
ОтговорИзтриванеНакратко идеята е, че разликата е във времето.
Композиторът разполага със свои методи, които той е усвоил и развил как от изходния материал да достигне до желания ... хм ... "продукт". Може да пробва различни варианти, да разчита дори на вдъхновение. Едва, когато е убеден, че избраното решение работи, продължава нататък.
Ипровизаторът от своя страна няма тази свобода. Неговата работа протича в реално време. Той също разполага с различни похвати. Вместо обаче да губи време в подбиране на най-добрия, е принуден да продължи с първото попаднало му под ръка сработващо решение, за да не се окаже в "задънена улица". Точно затова много често в джем-сешъни сред приятелски кръг, когато изпълнителите са освободени от необходимостта да избират първия сработващ вариант, а могат да си позволят да експериментират с цената на "грешки", има много повече опити за нестандартни решения.
Не ме питай какво е грешно и какво - не, защото това както сам знаеш е съвсем друга, може би още по-сложна и много философска дискусия. :)
Поздрави и до скоро виждане! :)
П.П. Всъщност започнах да пиша с идеята да сложа линк към тази публикация, на тема Свят без музика (на англ), но леко се разсеях. :)
И една статия от capital.bg, в която също се споменава името на Mr. Sloboda. :)
ОтговорИзтриване