сряда, 22 февруари 2012 г.

Рекордьори

Наскоро попаднах на статия, посветена на композитор, съвременник на Хайдн, Моцарт и Бетовен. 2012 се навършват 200 години от смъртта му и PR-отделът на някое издателство не е пропуснал да го изрови от архивите. Освен с доста обемно творчество, Йозеф Вьолфл можел да се похвали с това и, че приживе бил надминал по приходи тримата изброени по-горе негови колеги взети заедно. За разлика от англ. уики-страница, немската дава детайлен списък с творбите му. Има доста триа за най-различни състави, но това, което ми направи най-силно  впечатление са Три триа оп. 5 за пиано, цигука и виолончело от 1785, посветени на Йозеф Хайдн. Точно 10 години по-късно Бетовен публикува своите Три триа оп. 1 и в последния момент решава да ги посвети не на Хайдн, а на граф Лихновски. Едва ли има нещо общо с триата на Вьолфл, но пък е готино съвпадение.

За приходите на Леополд Кожелух, също съвременник на горната компания, никъде нищо не се споменава. Със своите 63 (!!!) клавирни триа, той обаче твърдо окупира първото място в класацията за най-много написани произведения за този състав. Не знам дали в случая количествените натрупвания са довели до качествени изменения, но дори и да е имало подобно нещо, се опасявам, че е било по-скоро в негативна насока.

Няма коментари:

Публикуване на коментар